Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Szalka Bringa

Történelem

A kerékpározás története

A kerékpár ősének eredete máig sem tisztázott. Egyes források szerint mintegy kétezer évvel ezelőtt olyan közlekedési eszközt használtak, amely nagyon hasonlított a kerékpár őséhez, az úgynevezett futógéphez. Ezek jellemzően fából készültek, pedáljuk nem volt, lábbal hajtották. A görög Hérodotosz munkáiban említést tesz "kétkerekű alkalmatosságokról", amelyeket arab postafutárok használtak. Európában már a 17. századtól vannak a kerékpárra vonatkozó tárgyi bizonyítékok. A valódi kerékpár feltalálója Karl Drais német származású erdész volt. Elsőként egy négykerekű kocsit talált fel, majd tovább gondolva ötletét a kerekek számát folyamatosan csökkentette először háromra, majd végül kettőre. A kerékpározás születésnapja 1817. július 12., mivel Drais ezen a napon tett meg kétkerekű gépével kerek egy óra alatt 16 km-es távot. Drais kerékpárja elsősorban súlya miatt további fejlesztésre szorult. Ezt egy francia műszerész, Pierre Michnaux oldotta meg 1861-ben: a vázat acélcsőből készítette, az első kerék átmérőjét megnövelte, sőt fékberendezést is készített. Kicsit később továbbfejlesztve létrejött a magas kerékpár, vagy más néven Velocipéd. Az első kerék nagysága miatt a felszállás elég körülményes volt, illetve nagy volt a bukás veszélye is, így a Velocipéd széles körben nem terjedt el. További fejlesztések során folyamatosan csökkentették a kerekek átmérőjét egészen addig, míg az első kerék nagysága megegyezett a hátsókerék nagyságával, valamint az egykori Michnaux-féle gépek 40 kg-os súlyát 15 kg-ra mérsékelték. Kerékpárra elsőként az angol sportember, W. A. Cowper alkalmazta a gumit tömör formában. A jelenleg is használatos felfújható gumitömlős megoldást egy ír állatorvos, J. B. Dunlop találta ki 1879-ben, és ezzel megoldotta kétkerekű utolsó műszaki hiányosságát. A Magyar Kerékpáros Szövetség 1894-ben alakult Magyarországon. 1929-től a Weiss Manfréd gyár kezdte el a kétkerekűek gyártását. Ezek voltak az első „Csepel” néven gyártott kerékpárok, melyek nagy sikert arattak.

 

Igali Svetozár az egyike volt azoknak, akinek a nevéhez köthető a kerékpár túrázás. Az alábbiakban két olvasmány található, amelyben leírja kerépáron történt utazásának körüléményeit.

MONTPELLIERTŐL BUDAPESTIG VELOCIPÉDEN IGALI SVETOZÁR-TÓL

BUDAPESTTŐL BELGRÁDIG VELOCZIPÉDEN IGALI SVETOZÁR-TÓL

Weboldalunkon sütiket használunk. Néhányuk nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, míg mások segítenek nekünk a webhely és a felhasználói élmény javításában (nyomkövető sütik). Ön dönti el, hogy engedélyezi-e a sütik használatát vagy nem. Felhívjuk figyelmét, hogy ha elutasítja őket, akkor nem biztos, hogy tudja használni a webhely összes funkcióját. Ha az 'Elfogadom' gombra kattint, hozzájárul a sütik használatához. Amennyiben nem szeretné, hogy az oldal sütiket (cookie) használjon, kattintson a 'Nem engedélyezem' gombra! További információkért olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat!