Mivel a kerékpárnak általában két
külön féke van, nem mindegy, hogy melyiket mikor és hogyan használjuk. A
legtöbben úgy gondolják, hogy a két féket egyszerre kell meghúzni. Ez általában
jó tanács a kezdők számára, akik még nem tudják megfelelően használni az első
és hátsó féket. Viszont, ha a kerékpáros soha nem jut túl ezen a ponton, nem
tud olyan gyorsan megállni, mint az, aki megtanult csak első fékkel lassítani.
Maximális lassulás és pánik
A leggyorsabban úgy lehet egy hagyományos (nem fekvő
vagy tandem) kerékpárt megállítani, hogy olyan erővel fékezzük
az első kereket, amely épp, hogy fel nem emeli a hátsót. Ebben a helyzetben a
hátsó féknek nincs szerepe, mivel lényegében nincs rajta semmi súly, tehát
nincs útfekvése. A hátsó féket olyan esetekben használjuk, amikor az út
csúszós, vagy az első kerék defektet kap. Száraz aszfalton az első féken kívül
nincs másra szükség. Ezt mind az elmélet, mind a gyakorlat alátámasztja. Ha
megtanulja az első féket kezelni, akkor biztonságosabban fog kerékpározni.
Sok kerekes fél az első fék használatától, mivel attól
tart, hogy átrepül a kormány felett. Ez tényleg megtörténhet, de csak azokkal,
akik nem tanulták meg az első féket kezelni. Azok, akik csak a hátsó féket
használják a mindennapi szituációkban, egy vészhelyzetben megrántják az
ismeretlen elsőt, hogy nagyobb fékező erőhöz jussanak. Ez vezet a klasszikus
kormányon átbukáshoz.
A kiváló mérnök, Jobst Brant azt az elméletet vallja,
hogy az ilyen baleseteket nem a túlzott fékezőerő okozza, hanem a kerékpáros
nem támasztja ki magát a lassulás hatása ellen. A kerékpár
minden gond nélkül megáll, de a kerekes folytatja útját addig, míg combjaival
bele nem rúg a kormányba, és szabályosan fel nem dönti a kerékpárt. Maga a kerékpár
csak terepen (egyeletlen talajon), egy meredek lejtőn tudna az első keréken
átfordulni. Ha hátsó kerékkel fékezünk, akkor ez nem történhet meg, mert amint
a hátsó kerék valamiért elkezdene elemelkedni a talajtól, a fékezőerő
megszűnik. Sajnos, ha csak a hátsó kereket fékezzük, csak fele annyi fékező
erőnk van, mintha az elsővel tennénk.
Azok, akik szeretnek gyorsan menni, nem
hagyatkozhatnak kizárólag a hátsó fékre. Viszont, ha az első féket használják,
akkor ki kell támasztaniuk magukat a fékezéskor, a súlypontot a lehető
leghátrább kell helyezni, és a karokat ki kell egyenesíteni. Ha mindkét féket
használják, akkor is úgy kell eljárni, mintha csak az elsővel fékeznek, de
ebben az esetben a hátsó kerék minden esetben ki fog törni. Miért? Mivel az
első kerék adja a fékezőerő majdnem 100%-t, a kerékpár
hátsó fele annyival mérsékeltebben lassul, hogy ez alól megpróbál
megszabadulni. Ha nincs lefékezve a hátsó kerék, akkor nehezen tud oldalra
kitörni, mivel tartania kell a gurulási irányt. Ha viszont a kerék nem forog,
hanem csúszik, bármely irányban elmozdulhat, és el is fog.
Az első fék használata
A maximális fékezőerőt akkor érjük el, ha a hátsó
kerék majdnem felemelkedik a talajról. Ebben az esetben a legkisebb, és
egyébiránt jelentéktelen, hátsó kerékre ható fékezőerő megállítja annak
forgását, és így leblokkolja azt. Ezzel a hátsó kerék fékezőereje teljesen
eltűnik és veszélyes oldalra kitörést eredményez.
Az első kerék fékezését biztonságos helyen, pl. egy
parkolóban gyakorolhatjuk. Ha a fék behúzása után tovább pedálozunk,
megérezhetjük azt a pillanatot, amikor a hátsó keréken már nincs semmi súly.
Egyre erősebben fékezzünk és így egyre gyorsabban állunk meg. A legjobb
eredményt összehasonlíthatjuk a hátsó, vagy mindkét kerék fékezésének
technikájával.
Vannak kerékpárosok, akik örök-hajtós gépeken szeretnek
menni, és ez egyáltalán nem engedi, hogy fékezés közben ne pedálozzunk. Így
azonnali visszajelzést kapnak arról, hogy mikor érik el azt a fékező erőt,
amikor a hátsó kerék már kezd felemelkedni. Sokan éppen ezért választják az
örök-hajtós gépet a téli csúszós utakra. Ha egy csak első fékkel szerelt
örök-hajtós kerékpáron megtanul valaki hatékonyan fékezni, akkor hagyományos
szabadonfutós, két fékkel szerelt gépeken is gyorsabban fog megállni. Ha erről
a témáról többet szeretne olvasni, nézze meg az ezzel foglalkozó cikkemet.
Mikor használjuk a hátsó féket?
A gyakorlott kerékpárosok az esetek kb.
95 %-ban csak az első féket használják. De vannak olyan helyzetek, amikor jobb a
hátsó féket használni:
¤ Csúszós utakon. Száraz aszfalton lehetetlen az első
kereket leblokkolni, de csúszós utakon elképzelhető egy ilyen helyzet. Viszont
ha az első kerék egyszer megcsúszik, akkor már majdnem lehetetlen elkerülni az
esést. Ilyenkor a hátsó kerékkel óvatosan és előrelátóan kell lassítani a kerékpárt.
¤ Egyenetlen utakon. Ilyenkor a fékezett első kerék pattoghat az úton, és ha
levegőben leblokkol, a földre érve túl nagy fékezőerőt fejt ki. Ez ugyancsak
bukáshoz vezethet.
¤ Első kerék defektje esetén. Ilyenkor veszélyes a kereket fékezni, mert az
abroncsra ható erő könnyen ledobhatja a külsőt, és ez ugyancsak bukáshoz
vezethet.
¤ Ha elszakad az első fék-bowden.
Melyik féket, melyik oldalra szereljük?
Ebben a kérdésben még a szakemberek körében is gyakori
a nézeteltérés. Vannak kerekesek, akik azért szerelik az első féket a kormány
jobb oldalára, mert jobb kezesek, és azzal a kézzel ügyesebben, gyorsabban és
erősebben tudnak fékezni.
A motorkerékpárokon is a jobb kéz fékezi az első kereket, és a motorosok így
szeretik a kerékpárjukat felszerelni.
Azokban az országokban, ahol bal oldalon vezetnek, a hagyomány az, hogy az első
féket a jobb kézzel lehessen használni.
Ezt utóbbi azért van, mert a hatóságok (tévedése) szerint a hátsó fék
az elsődleges és a nagyívű kanyaroknál, így biztonságosabban lehet karral
jelezni. A kis ívű kanyaroknál az irányjelzés kevésbé fontos. Én, mivel pont
ennek a fordítottját hiszem és tapasztaltam, a saját kerékpárjaimon jobb
oldalra szerelem az első féket, mivel az út jobb oldalán
hajtunk. A balkezeseknek szerintem pont fordítva kell a fékeket felszerelni.